Giriş yapmadınız.

  • Giriş

Sayın ziyaretçi, Raşit Tunca Board sitesine hoş geldiniz. Eğer buraya ilk ziyaretiniz ise lütfen yardım bölümünü okuyunuz. Böylece bu sitenin nasıl çalıştığı konusunda ayrıntılı bilgilere ulaşabilirsiniz. Eğer sitenin tüm olanaklarından faydalanmak istiyorsanız, kayıt yaptırmayı düşünmelisiniz. Bunun için kayıt formunu kullanabilir ya da bu bağlantıya giderek kayıt işlemi hakkında daha fazla bilgi alabilirsiniz. Eğer önceden kayıt yaptırdıysanız buradan giriş yapabilirsiniz.

Karoglan

Kurucu-Admin

  • "Karoglan" bir erkek
  • Konuyu başlatan "Karoglan"

Mesajlar: 6,179

Hakkımda:


KAROGLAN

Konum: Avusturya

Meslek: EBT -EiT

  • Özel mesaj gönder

1

Tuesday, August 2nd 2016, 8:51pm

Tuvalet ve Banyo Adabı - Çıplak olarak gusül etmek caiz mi? - Banyo yapılan yere küçük abdest bozmak caiz midir? - Gusl abdesti almanin usulu - Gusl Abdesti ile ilgili hadisler



Tuvalet ve Banyo Adabı - Çıplak olarak gusül etmek caiz mi? - Banyo yapılan yere küçük abdest bozmak caiz midir?

BANYO ADABI:

1. Banyo yapmadan önce misvakla dişimizi temizlemeliyiz.
2. Banyoya, Allah’ın huzuruna temiz çıkmak gibi, güzel düşüncelerle girmelidir.
3. Sol ayağımızla banyoya girmelidir.
4. Girerken "Bismillahirrahmanirrahim, pisliklerin her cinsinden ve kovulmuş şeytanın şerrinden Allah'a sığınırım." demeliyiz. (Buhârî, Vüdû', 9, Deavât, 14; Müslim, Hayz, 122, 123)
5. Banyoyu kimsenin göremeyeceği şekilde kapatmalıyız.
6. Hamamda setri avrete riayet etmeli ve peştamal giymelidir.
7. İlk girişimizde sağ ve sol omuzlarımızı yıkamalıyız.
8. Suyu lüzumundan fazla israf etmemeliyiz.
9. Banyoda suyun sıcaklığı gibi ürperten hallerde cehennemi düşünmeli, bununla cehennem arasında mukayesede bulunmalıdır.
10. Banyoda konuşmamalı, aşikâre Kur'an ve ilahi gibi şevler söylememelidir.
11. Akşama yakın, akşam ile yatsı arasındaki vakitlerde banyoya girilmemelidir.
12. Banyoda su dökünürken ayakta su dökünmelidir. Oturarak su dökünmemelidir.
13. Banyoda küçük büyük abdest bozulmaz. Peygamberimiz (asm) bu hususta da önemle durur:

"Sizden biriniz banyo yaptığı yere idrar etmesin. Sonra bu idrar ettiği yerden abdest almasın. Vesvesenin çoğu bundan ileri gelir."

(Tirmizî, Tahâre 17; Nesâî, Tahâre 6)

14. Banyo, yıkanan tarafından güzelce temizlenir. Nahoş görüntülere meydan verilmez. Sabun, saç ve pis su artıkları giderilir. Kirli çamaşır asılmaz. Kirli olarak bırakılmaz.
15. Herkesin özel banyo peştamalı olur ve kendi peştamalını kullanır.
16. Banyodan evvel saç, bıyık gibi yerleri uzamışsa düzeltmeli ve kısaltmalıdır.
17. Koltuk altlarında biten tüyleri azami kırk günde bir yolmak ve tıraş etmek müstehaptır.
18. Kasıkları azami kırk günde bir temizlemek sünnettir.
19. Sağ gözümüze üç, sol gözümüze iki sürme çekmek ve sürme çekerken sağdan başlamak Peygamberimiz (asm)'in bir sünnetidir.
20. Kestiğimiz tırnakları, tüyleri bir parçaya sararak toprağa gömmeli ya da yakmalıyız.

Tuvalet ve banyodaki temizlik sünneti üzerine

Şüphesiz ki İslamî temizlik sadece kalp ve gönül temizliği değil, elbise ve beden temizliği de ibadetin sahih olma şartlarından biri, hatta en birincisidir. Bundan dolayı, "İslam, temizlik temeli üzerine kurulmuştur!" buyuran Efendimiz, "Tuvaletlerde idrar sıçramasından kaçının, kabir azabının çoğu idrar sıçramasındandır." ikazıyla tuvalet ve banyo temizliklerine dikkat çekmiştir.


Bu sebeple geçmişteki Müslümanlar ayakta idrardan kaçınmış, kabir azabına sebep olan idrar sıçramasından korunmak için diz büküp çömelerek idrar sıçramasından korunmaya çalışmışlardır. Ancak modern tuvaletlerin hayatın her yerinde hizmete girdiği günümüzde diz büküp çömelmeye hem imkân hem de ihtiyaç olmadığı düşünülebilir.


Çünkü esas olan diz bükmek değil, idrar sıçratmamaktır. Bugünkü tuvaletlerin yapısı bu temizliği temin ediyorsa artık çömelmek gibi zorlanmaya ihtiyaç duyulmayabilir. Nitekim Gazali Hazretleri, İhya'sında, ayakta idrar yapmaya ruhsat olduğunu Huzeyfe bin Yemani rivayetine dayanarak ifade etmektedir. Demek ki, mühim olan, kabir azabına sebep olan idrarın bedene sıçramamasıdır. Hangi halde bu temizlik temin ediliyorsa onun uygunluğunda şüphe yoktur.


Tuvalette mühim olan bir diğer husus da, kıbleye yönelmiş olarak oturmamaktır. Hadiste 'şarriku, ev garribu!' buyurulmuştur. Yani 'Ya doğuya, yahut da batıya meyledin, tam kıbleye yönelmeyin!' demektir.


İmam-ı Şafii Hazretleri bu emrin, ev dışındaki açık alanlara ait olduğunu düşünür. 'Her tarafın duvarla çevrili olduğu kapalı ev içlerinde kıbleye yönelme yasağı yoktur.' der. Ancak Hanefi'de ev içinde de dışında da olsa tuvalette kıbleye yönelmeme tavsiyesi vardır.


Bu sebeple İslam medeniyetinde tuvalet taşları, kıbleye yönelik halde konulmamaya dikkat gösterilmiştir. Şayet mecbur kalınıp da konulmuşsa, otururken hafif sağa sola meylederek oturma tavsiye edilmiş, kıbleye yönelik halde oturmamaya dikkat gösterilmiştir. Tuvalet banyo temizliği konusunda ikazlarını sürdüren Efendimiz (sas) Hazretleri buyurmuş ki:


-Sizden biriniz banyo yaptığı yere idrar yapmasın, idrar yaptığı yerde de banyo yapmasın, abdest almasın, vesvesenin çoğu idrar ettiği yerde yıkanmasından meydana gelir.


Bu itibarla, tuvaletle banyo ayrı yerlerde olmalı, mümkün olduğu kadarıyla temizliğe önem verilmelidir. Ancak, yer darlığı gibi mecburiyetlerden dolayı tuvaletle banyonun birleştiği dar zeminlerde ise tuvalet kirlerinin özel yerlerden akıp giderek yıkanan ve abdest alanlara kirli su sıçratmaması da yeterli sayılmıştır.


Banyolarda etek ve koltuk altı temizliği de beden temizliğinin önemli sünnetlerinden biri olarak görülmüştür.


Ancak bu gibi beden temizlikleri sırasında, bedenden ayrılan tüy, saç ve tırnakların cünüpken değil de, beden temizken ayrılmasında isabet olduğuna da işaret edilmiş, cünüpken bu temizliğin yapılması caiz olsa da, uygun değildir denilmiştir. Bu sebeple banyoda yapılacak beden tıraşları cünüpken değil, beden temizlendikten sonra yapılmalı, bedenden ayrılan her parça vücut temizken ayrılmış olmalıdır. Çünkü bu parçalar son dirilmede yine insana dönecek, bedenimiz bunlarla oluşacaktır. Öyle ise bunlar temizken ayrılmalı, dönerken de bedenimize temiz olarak dönmelidir diye yorumda bulunulmuştur.


Küçük ev banyolarında temizliği tam temin etmek için kısa bir müddet bedenin tamamı açık olarak yıkanmak caiz olabilirse de, büyük ve umumi banyolarda tesettürsüz yıkanmak caiz değildir. Göbek ile diz kapağı arasının bir peştamal ile kapalı bulunması gereklidir. Tesettürsüz kimselerin görüntüsünden koruyucu meleklerin rahatsızlık duyacakları uyarısı yapılmıştır.

--------------------


Merhaba arkadaşlar, bazı insanlar duşta çiş yapmayı alışkanlık haline getirmişlerdir. Bazıları ise zor durumda kalıp sıkıştıklarında banyo yaparken işemeyi bir çözüm olarak görebiliyor. Peki duşta ciş yapmak ahlaken, sağlık bakımından yada dinimiz açısından doğru mudur veya uygun mudur?


Soru: Gusül abdesti alırken yada acil durumda tuvalet ihtiyacı için duşakabini kullanıyoruz. Banyoya işemenin günah olduğu söyleniyor. Araştırdım bu konuda yeterli bilgi bulamadım. Bu konuda yanlış ve hata yapmak istemiyorum.
Bizi bu konuda aydınlatmanız mümkün mü acaba Şimdiden teşekkür ederim.

CEVAP:

Değerli kardeşimiz;

Banyo yapılan yere küçük abdest bozmak haram değildir; bundan dolayı bir günah olmaz. Ancak bu durum banyo adabına uygun düşmez. Peygamberimiz bu hususta da önemle durur.

"Sizden biriniz banyo yaptığı yere idrar etmesin. Sonra bu idrar ettiği yerden abdest almasın. Vesvesenin çoğu bundan ileri gelir."

(Tirmizî, tahâre 17; Nesâî, tahâre 6)

buyurmuşlardır. Bu hadis, tavsiye hükmünde olup, haram kılmak anlamında değildir. Haram kılınmamış olsa dahi bu gibi tavsiyelere uymaya çalışmak gerekir.

Bu işin doğrusu , ihtiyaclarını banyodan once ya da sonra yapman , neticede banyoda kamp kuracak hali yok insanın , en fazla 20-30 dakikada çıkarsın .Din açısından idrar normalde abdesti bozar , bu yüzden erkeklere de ayakta işemek aslında yanlış olduğu bildirilmiş , ayakta işerken elbiseye sıçrayacağı ve o elbise ile abdestli de olsan namazının sarih olmayacağı söylenmiştir. Bu yüzden müslüman ve türk kültüründe alaturka diye bir tuvalet biçimi , elbisenin toplanarak ve sıçrama mesafesinden uzaklaştırılarak ihtiyacın oturur vaziyette giderilmesi için çıkmıştır. Yoksa , alafranga denen oturaklı tip tuvaleti icat etmeyecek insanlar değildi eskiler..Sağlık açısından da , banyoda idrar yapmanın birkaç sakıncası olabilir. Birincisi , gidip su giderine oturamayacağına göre , ya ayakta bırakmak ya da oturduğun yere bırakmak seçenekleri varsa ,her ikisinde de idrarının tenine bulaşması kaçınılmaz. Dahası atıktaki üre ve ürik asit bıraktığın yere kesin yapışır, bir de hafif veya ciddi genital hastalık taşıdığını ,bakteri veya hpv gibi virus taşıdığını ama bilmediğini farzedelim . İlk etki , bunlar keselesen bile malzemeyi , uzaklaştırabileceğin şeyler olmayacağından , kendinde yayılmasına sebep olursun. İkincisi , aynı banyoyu başkası da kullanıyorsa , o banyo ortamına hediye edilen bu asit , bakteri ve virusleri aynı şekilde oraya oturan her kim olursa ona da ücretsiz hediye etmiş olursun. Dyelim 13-14 yaşında bir kızkardeşin var ve bayanlar bu banyoyu erkekler şu banyoyu kullanıyor. Sendeki virus aynen kızkardeşine de geçecektir. Sonra sana ” abla benim oramda siğiller çıktı ” dediğinde ona ” sen kimden kaptın bunu , bu cinsel hastalık ” diye masumun üzerine yürümeden önce , üşengeçliğinin ve aymazlığının sebep olduğunu hatırlaman gerek.

Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem’in Gusül Abdesti

Ameller Niyetlere Göredir

(1) Ömer (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

Ben Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’i işittim şöyle buyuruyordu:

“Ameller ancak niyetlere göredir...”

Buhari 143, Müslim 1907/100, Ebu Davud 2201, Nesei 75, Albânî İrva 1/59

Gusül Abdesti Almanın Şekli

(2) Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:

“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) cünüplükten yıkanmaya şöyle başlardı.

−Önce ellerini yıkardı.

−Sonra sağ eliyle suyu sol eline boşaltır ve fercini (avret yerini) yıkardı.

−Sonra namaz abdesti gibi abdest alırdı.

−Sonra suyu alır ve parmaklarını saç köklerine sokar, tamamıyla suyun ulaştığına kani oluncaya kadar başını yıkardı.

−Sonra suyu elleriyle alır ve başının üzerine üç defa bolca dökerdi.

−Sonra vücudunun kalan yerleri üzerine su akıtırdı.

−Bundan sonra da ayaklarını yıkardı.”

Buhari 370, Müslim 316/35, Ebu Davud 242, Nesei 421, Abdurrezzak 999, Humeydi 163, Darimi 1/191, İbni Huzeyme 242, İbni Hibban 1196, Malik 1/44, Ahmed 6/52

(3) Meymune (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:

“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) gusül abdesti aldı.

−Fercini (avret yerini) yıkadı.

−Sonra elini yere veya duvara sürtüp ovaladı.

−Sonra namaz abdesti gibi abdest aldı.

−Sonra başına ve vücudunun tamamına suyu akıttı.

−Sonra oradan kenara çekilerek ayaklarını yıkadı.

−Kurulanması için kendisine bez parçası verdim. O bunu almaktan imtina etti. Eliyle şöyle ret işareti yaptı.”

İbnu’l-Carud 100, Buhari 376, Müslim 317/37, 38, Ebu Avane 1/290, Ebu Davud 245, Nesei 1/137, 200, Tirmizi 103, İbni Huzeyme 1/120, İbni Hibban 1190

(4) Cübeyr bin Mutim (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in yanında yıkanma hususunda münakaşa ettiler.

Cemaatten biri:

−Bana gelince ben başımı şöyle şöyle yıkarım dedi.

Bunu üzerine Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):

−‘Bana gelince, ben başımın üzerinden üç avuç su akıtırım’ buyurdu.”

Müslim 327/54

(5) Cabir bin Abdullah (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:

“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) gusül abdesti aldığı zaman başının üzerine üç kere su boşaltırdı.

Haşim oğullarından bir kimse ona:

−Ama benim saçım çoktur, dedi.

Cabir bin Abdullah (Radiyallahu Anhuma):

−Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in saçı senin saçından daha çoktu, hem de daha güzeldi dedi.”

Ebu Yağla 2227, Buhari 373, Tayalisi 226, Ahmed 3/298, 370

(6) Sefine (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:

“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bir sa’ su ile yıkanır ve bir müdd su ile de abdest alırdı.”

Müslim 326/52, Tirmizi 56, İbni Mace 267, Ahmed 5/22

Sa’: Dört buçuk ile beş buçuk litre hacimli bir ölçektir.

Müdd: Yarım litre veya biraz daha fazla hacimli bir ölçektir.

Gusül abdesti almanın iki şekli vardır:

Gusül Abdestinin Birinci Şekli

1) Önce gusül abdestine kalpten niyet etmek.

2) Sonra büyük ve küçük avret mahallini yıkamak.

3) Sonra bismillah demek.

4) Sonra iki eli güzelce yıkamak.

5) Sonra normal namaz abdesti gibi abdest almak.

6) Sonra başının üzerine üç kez su döker, Sonra sağ omzuna 3 defa su döker sonra sol omzuna 3 defa su döker onu bütün bedene hiç kuru yer kalmayacak şekilde yaymak.

Bundan sonra kişi dilediği gibi sabun şampuan vb. temizlik maddeleriyle yıkanır. Bu şekilde gusül abdesti almak hem sünnete uygundur, hem de evla olandır.

Gusül Abdestinin İkinci Şekli

1) Önce gusül abdestine kalpten niyet etmek.

2) Sonra büyük ve küçük avret mahallini yıkamak.

3) Sonra bismillah demek.

4) Sonra iki eli güzelce yıkamak.

5) Sonra sağ omzuna 3 defa su döker sonra sol omzuna 3 defa su döker sonra başının üzerine üç kez su boşaltıp onu bütün bedene hiç kuru yer kalmayacak şekilde yaymak.

Bundan sonra kişi dilediği gibi sabun şampuan vb. temizlik maddeleriyle yıkanır. Irmak ve denizde yıkanmak da yine bunun gibidir.

-----------
Kaynaklar:
Bilgiler sitesi
Sorularla islamiyet
Hanimlar sitesi

israNur

Misafir

2

Tuesday, August 2nd 2016, 8:51pm

Teşekkür ederim paylaştığın için ellerine sağlık.

Yer Imleri:

Boardumuzda Neler Var

rasittunca.com - Dini - islami - Dini Resim - FIKIH - Kuran - Sünnet - Tasavvuf - BAYRAK - Milli - Eğlence - PNG - JPEG - GIF - WebButtons - Vaaz - Sohbet - Siyeri Nebi - Evliyalar - Güzel Sözler - Atatürk - Karoglan Hoca - Dini Bilgi - Radyo index - Sanal Dergi